معرفی سخت افزار

سیستم های خنک کننده مایع چیست؟ استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد

سیستم خنک کننده مایع

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سخت افزارهای کامپیوتر مانند: CPU و کارت های گرافیکی با سرعت بیشتری به کار خود ادامه می دهند و این می تواند باعث تولید گرمای بیش از حد شود. در نتیجه، به دلیل نداشتن یک سیستم خنک کننده قوی، CPU می شود و باعث کاهش عملکرد و گاهی ایجاد خسارت می شود. هرچند، فن CPU، هیت سینک و فن کیس هوای داخل محفظه را به جریان در می آورد. اما، این کافی نیست. برای کاربران قدرتمند، گیمرها و کاربرانی که برنامه های سنگین زیادی را در زمان های طولانی اجرا می کنند، استفاده از سیستم های خنک کننده مایع گزینه بهتری است.

در ادامه مقاله به معرفی این که سیستم های خنک کننده مایع چیست؟ و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد می پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم خنک کننده مایع چگونه کار می کند؟

سیستم های خنک کننده مایع مانند: رادیاتور خودرو، مایع را از طریق یک هیت سینک متصل به پردازنده به گردش در می آورند. با عبور مایع از سینک حرارتی، گرما از پردازنده داغ به مایع سردتر منتقل می شود. سپس، مایع داغ به یک رادیاتور در پشت کیس منتقل می شود و گرما را به هوای محیط خارج از کیس منتقل می کند. سپس، مایع خنک شده برای ادامه روند از طریق سیستم به قطعات باز می گردد. برند گرین یکی از حرفه ای ترین ها در زمینه تولید خنک کننده های مایع با کیفیت عالی است.

خنک کننده مایع کار آمدتر اما، پیچیده تر سایر سیستم های خنک کننده است. خنک کننده مایع مخصوص پردازنده های داخل کامپیوتر است.

نحوه انتقال گرما از CPU به بیرون کیس کامپیوتر

دلایل استفاده از سیستم های خنک کننده مایع نسبت به سیستم های خنک کننده هوا

در طول سال های اخیر، سرعت CPU (واحد پردازش مرکزی) و سرعت کارت گرافیک افزایش یافته است. برای تولید سرعت های جدید، در CPU ها ترانزیستورهای بیشتری را به کار می گیرند، تا با نیرو و سرعت بیشتری کار کنند. بنابراین، سخت افزارهای امروزی گرمای بیشتری را نسبت به مدل های قبل تولید می کنند. سیستم های خنک کننده مایع در انتقال حرارت، کار آمدتر از فناوری هیت سینک سنتی عمل می کنند (گرما در مایع موثرتر از هوا پخش می شود) به همین دلیل استفاده از آن توصیه می شود.

ساختار سیستم خنک کننده مایع چگونه است؟

سیستم خنک کننده مایع از دو بخش ساخته شده است و هیچ یک از این دو نیاز به سرعت بسیار بالا ندارند. بنابراین، سیستم بی سر و صدا کار می کند. دو قسمت سیستم خنک کننده مایع شامل:

  • پروانه که یک فن غوطه ور در مایع است تا آن را در سیستم گردش دهد. این مایع به کاهش صدای ایجاد شده کمک می کند.
  • یک فن در قسمت بیرونی کیس، برای کشیدن هوا روی لوله های خنک کننده رادیاتور.

مزایای استفاده از سیستم خنک کننده مایع

  • این فناوری به پردازنده ها اجازه می دهد تا با ثابت نگه داشتن دما، CPU و کارت های گرافیک با سرعت بیشتری کار کنند. این کارآیی یکی از دلایلی است که اورکلاکرهای افراطی به این روش تمایل دارند. اما، در برخی موارد، دو برابر شدن سرعت پردازنده با استفاده از تنظیمات سیستم خنک کننده مایع بسیار پیچیده است.
  • در استفاده از آن ها نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند و نصب آن ها آسان است.
  • اکثر سیستم های خنک کننده و فن های فعلی سر و صدای زیادی ایجاد می کنند. زیرا، فن ها در گردش حجم زیاد هوا به سختی کار می کنند. در واقع، بسیاری از پردازنده های با عملکرد بالا به سرعت فن بیش از 5000 دور در دقیقه نیاز دارند. همچنین، اورکلاک کردن CPU به جریان هوای بیشتری بر روی CPU نیاز دارد. بنابراین، می توان یکی دیگر از مزایای استفاده از آن به عملکرد آرام تر سیستم ها اشاره کرد. خنک کننده مایع، سر و صدای ایجاد شده را کاهش می دهد.
سیستم های خنک کننده مایع

معایب استفاده از سیستم های خنک کننده

هرچقدر استفاده از آن سودمند باشد، اشکالاتی نیز دارد که در این بخش به معرفی آن می پردازیم:

نیاز به فضای کافی دارد

کیت های خنک کننده مایع به فضای کافی در داخل کیس کامپیوتر نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر کار کنند. باید جایی برای مواردی مانند: پروانه، مخزن مایع، لوله، فن و منبع تغذیه وجود داشته باشد. قسمت اعظم سیستم می تواند خارج از کیس باشد. اما فضای داخلی یا اطراف دسکتاپ را اشغال می کند. به همین دلیل، استفاده از آن بیشتر بر روی کامپیوترهای روی میزی امکان پذیر است.

در سیستم های قدیمی امکان استفاده از این فن آوری نمی باشد. زیرا، استفاده از آن نیاز به فضای زیادی دارد. فن آوری های حلقه بسته اخیر، باعث کاهش کلی سیستم های قدیمی برای استفاده از این تکنولوژی شده است. اما، باز هم برای نصب آن در سیستم های جدید به فضای بیشتری نیاز دارند.

به طور خاص، آن ها نیاز به فضای کافی برای رادیاتور دارند تا یکی از فن های کیس داخلی را جایگزین کند. همچنین لوله ها باید از قطعه ای که باید سرد شود به رادیاتور برسند. در نهایت، یک سیستم حلقه بسته تنها یک جزء را خنک می کند. بنابراین اگر می خواهید یک CPU و یک کارت گرافیک را به صورت مایع خنک کنید، به فضای بیشتری نیاز دارید.

نصب سیستم های خنک کننده مایع نیاز به فضای زیادی دارد.

نصب آن نیاز به تجربه دارد

یک برنامه خنک کننده مایع سفارشی برای نصب نیاز به سطح قابل توجهی از دانش فنی دارد. اگرچه می توانید کیتی را از تولید کننده خنک کننده خریداری کنید. اما باید آن را نصب کنید. هر کیس دارای طرح بندی متفاوتی است. بنابراین، شما باید لوله ها را دقیقاً متناسب با کیس خود برش داده و مسیر دهی کنید. اگر همه این موارد را به درستی انجام ندهید، می توانید به سیستم خود آسیب برسانید.

هشدار! نصب نادرست می تواند باعث نشتی شود که می تواند به اجزای داخلی آسیب برساند و خطر آتش سوزی را ایجاد کند.

آیا سیستم خنک کننده مایع در سیستم های آینده وجود دارد؟

خنک کننده هوا به دلیل سهولت و هزینه اجرای آن ها هنوز رایج ترین حالت خنک کننده است. با این حال، همچنان که سیستم ها کوچک می شوند و تقاضا برای سیستم های با کارایی بالا افزایش می یابد، راه حل های خنک کننده مایع در سیستم های رایانه رومیزی رایج می شود.

برخی از شرکت ها در حال بررسی امکان استفاده از گزینه های خنک کننده مایع برای برخی از سیستم های رایانه ای و لپ تاپ با عملکرد بالا هستند. در حال حاضر، خنک کننده مایع تنها در سیستم هایی که به طور سفارشی توسط کاربران و فناوری های پیشرفته ساخته شده است، یافت می شود.

سخن آخر

با عملکردی بی نظیر، خنک کننده مایع تنها راه حلی است که اجازه می دهد حرارت های زیاد از اجزای مهم در رایانه شخصی امروزی حذف شود. در مقایسه با هوا ، آب گرما را به طور موثر تری منتقل می کند. به همین دلیل خنک کننده مایع بهترین راهی است که می توانید دمای سخت افزار اورکلاک شده خود را تحت کنترل داشته باشید و از آرامش لذت ببرید.

یکی از مزیت های فوق العاده سیستم های خنک کننده مایع، کاهش دمای سیستم های گیم و سیستم هایی که برنامه های سنگین زیادی را در زمان طولانی اجرا

منبع:

www.lifewire.com